جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت ×
رانت اصلی زنجیره فولاد در شبکه توزیع است
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
شناسه : 6900
رییس اتحادیه آهن فروشان تهران؛ رییس اتحادیه آهن فروشان تهران با بیان اینکه فولاد بلاتکلیف است و نظارتی روی بازار وجود ندارد، گفت: دولت و مجلس در تدوین طرح فولاد باید نظرات شبکه توزیع یعنی آهن‌فروشان را هم مدنظر قرار دهند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حمیدرضا رستگاری رییس اتحادیه آهن فروشان تهران در مورد وضعیت بازار آهن و فولاد، اظهار داشت: معمولا در این ایام از سال به دلیل کاهش ساخت و ساز و مصرف، روال بازار نباید افزایشی باشد، اما امسال به دلیل پیش‌بینی‌ گرانی‌هایی در محصولات آهن و فولاد، بازار روال سابق خود را ندارد و به نوعی بلاتکلیف است.

وی افزود: قیمت‌ها در بازار نوسان دارد و نمی‌توان در مورد میزان کاهش یا افزایش قیمت برآوردی ارائه داد. در حال حاضر هیچ کنترل و نظارتی روی افزایش و کاهش قیمت محصولات فولادی و آهنی وجود ندارد.

رییس اتحادیه آهن فروشان تهران گفت: مشخص نیست قیمت‌ها در بازار از کجا تعیین می‌شود. متولی بازار مشخص نیست. وقتی قیمت‌ها افزایش می‌یابد، سراغ مغازه‌های شناسنامه‌دار می‌روند در حالی که دلیل گرانی را باید در جای دیگری جستجو کنند. در واقع وقتی آهن‌فروش نتواند بار را از مسیر قانونی تهیه کند، مجبور است از واسطه بخرد و همین مساله موجب می‌شود که محصول را گران بخرد و با قیمت بالاتر نیز بفروشد. اما در این مواقع فقط با آهن‌فروش برخورد می‌شود و کاری به بقیه زنجیره ندارند.

برنامه‌های دولت و مجلس جامعیت ندارند

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با اشاره به شیوه‌نامه فولاد که مدتی قبل از سوی دولت ابلاغ و اجرای آن جهت انجام برخی اصلاحات، متوقف ماند، عنوان کرد: شیوه‌نامه دولت خود عاملی شد که بازار از حالت عادی خارج شود؛ با توجه به عدم تبعیت زنجیره فولاد از شیوه‌نامه مذکور، بازار شاهد افزایش قیمت‌ها بود. ما این موارد را به صورت مکتوب بازگو کرده‌ایم. متاسفانه این شیوه‌نامه و طرح‌های دولت و مجلس، به شکلی تدوین شده‌اند که منافع و ملاحظات حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد در آن‌ها لحاظ نشده است.

رستگاری ادامه داد: مبنای کار اگر راهبردی، واقعی، جامع، بلندمدت و مورد تبعیت همه باشد، طبعا می‌تواند به عنوان یک کلید راهگشا عمل کند اما اگر نسخه خاص برای ایام خاص پیچیده شود، مطمئنا تاثیری بر روند نخواهد گذاشت. متاسفانه هر تصمیمی که تا به امروز گرفته شده است، تمام جوانب کار را ندیده‌اند و در یک مقطعی یک تصمیم موقتی گرفته‌اند که در بلندمدت نه تنها فایده‌ای نخواهد داشت بلکه مضر هم خواهد بود.

وی افزود: شیوه‌نامه‌ای که دولت تهیه کرد، با حضور برخی از افراد فعال در زنجیره فولاد بود و از بخش توزیع آهن و فولاد کسی در این جلسات حضور نداشت.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: در حال حاضر کشور در این زمینه کمبود ندارد و حتی مازاد تولید هم داریم.چالش اصلی در نظام توزیع است؛ یعنی توزیع و قیمت‌گذاری باید بر اساس واقعیت‌ها و قیمت تمام شده صورت بگیرد. در همین زمینه حضور اصناف در کنار بورس برای توزیع فولاد، می‌تواند نقش کلیدی ایفا ‌کند.

بیشترین رانت و فساد در حلقه توزیع نهفته است

رستگاری بیان کرد: باید مشخص شود که مکانیزم کشف قیمت آهن و فولاد در بورس چگونه است. ما نسبت به این موضوع اعتراض داریم و باید یک اراده واقعی برای اصلاح فرایند توزیع وجود داشته باشد.

وی افزود: وقتی جلوی چشم مسئولان، کارخانه‌ای محصول خود را با واسطه در بازار می‌فروشد و رانت‌خواران نیز در بازار توزیع با هر قیمتی که می‌خواهند، محصول را به فروش می‌رسانند، قطعا اجحاف در حق مصرف‌کننده می‌شود و سودهای غیرقانونی نصیب افرادی می‌شود که شناسنامه این کار را هم ندارند.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در پایان خاطرنشان کرد: روش‌های کنونی عرضه محصولات فولادی در بورس قابل قبول نیست. بورس در دنیا تعریف دارد. باید عملکرد آن را بررسی کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.