پس از اعلام تعرفههای واردات بر همه کشورهای جهان از سوی دولت دونالد ترامپ در ماه آوریل ۲۰۲۵، هزینه واردات آلومینیوم به آمریکا به شدت روندی صعودی را به ثبت رساند.
به گزارش پایگاه خبری فلزاتنیوز و به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» پریمیوم محصولات آلومینیوم وارداتی به آمریکا درست بعد از اعلام تعرفههای واردات از سوی دولت ترامپ در روزهای اخیر به بالاترین میزان خود طی چند ماه گذشته افزایش یافت؛ البته تعرفههای وضع شده، تنها عامل روند صعودی پریمیوم واردات محصولات وارداتی به آمریکا محسوب نمیشود.
لازم به ذکر است که تاخیر در روند حملونقل محمولههای آلومینیومی در سطح جهانی، افزایش هزینههای حملونقل و مشکلات گسترده زنجیره تامین، از جمله دیگر عواملی به شمار میروند که در روند افزایشی پریمیوم آلومینیوم وارداتی به آمریکا دخیل بودهاند.
پریمیوم محموله محصولات آلومینیومی در آمریکا به شدت افزایشی شد
در روز ۹ آوریل ۲۰۲۵، روند اجرای تعرفههای ۲۰ درصدی و ۱۰ درصدی وضع شده بر محصولات آلومینیومی تولیدی اتحادیه اروپا و بریتانیا آغاز شد. در واقع، تعرفههای اعمال شده علاوه بر تعرفه ۲۵ درصدی وضع شده قبلی بوده که بر محصولات تولیدی این دو منطقه از جهان اعمال شده است. میتوان گفت که تعرفههای وضع شده بر واردات محصولات تولیدی کشورهای مختلف به آمریکا، با هدف مذاکره مجدد در راستای روند معاملات جهانی انجام شده است.
به طور معمول خریداران محصولات آلومینیومی در آمریکا، از پریمیوم مبنای «Midwest Premium» برای پرداخت پریمیوم خود به جای پریمیوم تعیین شده از سوی بورس فلزات لندن استفاده میکنند. در واقع پریمیوم مبنای «Midwest Premium»، هزینههایی مانند تعرفه واردات، نرخ حملونقل درون ایالتی محمولهها و هزینه تحویل آنها در انبارهای ایالتهای غرب آمریکا و از آنجا جابهجایی محمولههای سفارشی به مقصد درب کارخانه تولیدکننده را شامل میشود.
پس از آنکه دولت ترامپ در ماه آوریل ۲۰۲۵ تعرفههای واردات جدیدی را وضع کرد، پریمیوم مبنای «Midwest Premium» محصولات آلومینیومی به آمریکا به بالاترین میزان چند ساله خود رسید. افزایش پریمیوم واردات محصولات آلومینیومی به آمریکا، موجب نوسان قیمت آلومینیوم شده و قیمت این فلز به بالاترین میزان خود طی چند سال اخیر در بازار کشور مذکور رسیده است.
نوسانات بازار آلومینیوم به این صنعت آسیب خواهد رساند
به نظر میرسد واردکنندگان و تولیدکنندگان محصولات آلومینیوم در آمریکا با توجه به اینکه پریمیوم این فلز در بازار داخلی روندی صعودی داشته، قصد دارند افزایش پریمیوم واردات محصولات آلومینیومی را به مصرفکنندگان منتقل کنند.
یکی از تحلیلگران صنعت آلومینیوم در همین خصوص، اظهار داشت: با توجه به اینکه آمریکا یک واردکننده محض محصولات آلومینیومی به شمار میرود، واردکنندگان و تولیدکنندگان در نظر دارند این افزایش بار هزینه واردات را مصرفکنندگان آن متقبل شوند.
وی در ادامه بیان کرد: درک این نکته ضروری است که وضع این تعرفهها و تعرفههای متقابل به بازار فلزی که زیربنای بخشهای وسیعی از صنایع جهانی به شمار میرود، آسیب خواهد رساند. به عنوان مثال، استفاده از آلومینیوم برای بخشهای حملونقل، بستهبندی و ساختوساز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
از خودروسازان گرفته تا شرکتهای فعال در صنعت هوافضا و تولیدکنندگان قوطی نوشیدنیها در آمریکا، همگی در حال حاضر با مشکل افزایش قابل توجه پریمیوم محصولات آلومینیوم وارداتی ناشی از وضع تعرفههای دولت ترامپ روبهرو هستند.
تاثیر اختلالات ایجاد شده در زنجیره تامین بر افزایش پریمیوم واردات محصولات آلومینیومی
واضح است که اعمال تعرفههای واردات نه تنها موجب ایجاد نوسان در بازار قیمت محصولات آلومینیومی شده بلکه در روند عرضه آنها نیز اختلال ایجاد میکند. اعمال تعرفهها باعث شده است سرعت تحویل محمولههای سفارشی آلومینیومی به مقصد آمریکا به شدت افزایش پیدا کند.
در همین راستا، شرکت «S&P Global» به نقل از شرکتهای ارائهدهنده خدمات حملونقل محمولهها به مقصد آمریکا طی گزارشی جامع، اعلام کرد: بسیاری از کشتیهای حمل بار محمولههای آلومینیومی به مقصد این کشور، به طرز عجیبی سرعت تحویل سفارشها را قبل از اینکه زمان اجرای تعرفهها در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۲۵ آغاز شوند، افزایش دادند. برخی دیگر از کشتیهای حمل بار نیز ترجیح دادند به امید اینکه شاید تعرفههای واردات به آمریکا از مقصد قاره آسیا کاهش پیدا کند، از تحویل سفارش مصرفکنندگان محصولات آلومینیومی در این کشور خودداری میکنند.
آشفتهبازاری که در بخش آلومینیوم آمریکا ایجاد شده است، بسیاری از واردکنندگان و تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در این کشور را بر آن داشته است تا راهی جدید برای ایجاد تغییر ساختاری در زنجیره تامین ارائه دهند.
جیم مک کالن، یکی از مدیران شرکت «Century Supply Chain Solutions» عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از واردکنندگان محصولات آلومینیومی به آمریکا به فکر تجدید نظر اساسی در نحوه مدیریت هزینه و ریسک خود در سراسر زنجیره تامین این فلز هستند.
از سوی دیگر، تولیدکنندگان و تامینکنندگان محصولات آلومینیومی در حال ارزیابی مجدد منابع تامین خود و ایجاد تغییر در استراتژی ذخایر انبارهای خود هستند. کاهش وابستگی به واردات از چین در قالب تنوعبخشی منابع تامین، از جمله مهمترین این اقدامات به شمار میرود.
افزایش هزینه حملونقل در پی اختلال در روند صادرات محمولههای سفارشی آلومینیومی
جدای از تعرفههای ترامپ، افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی چالشهای جدیدی در روند عرضه محصولات آلومینیومی ایجاد کرده است. در همین راستا، افزایش تنشها در منطقه خاورمیانه به ویژه بخشهایی از دریای سرخ و کانال سوئز، موجب تغییر مسیر کشتیهای حمل بار به مقصد اروپا و حتی آمریکا شده است. در چند ماه اخیر، بسیاری از کشتیهای حمل بار مسیر خود در دریای سرخ را به علت ناامن بودن تغییر دادهاند که به دنبال آن هزینه حملونقل کالاها افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.
مسیرهای جایگزین این کشتیهای حمل بار که شامل دور زدن دماغه امید نیک در آمریکا بوده است، به شدت زمان حملونقل از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس یا کشورهای جنوب شرق آسیا به عنوان مبدا صادرات محصولات آلومینیومی به مقصد سواحل شرقی ایالات متحده آمریکا را افزایش میدهد. نرخ واقعی حملونقل محمولههای آلومینیومی اگرچه پس از پایان دوران ویروس کرونا روندی نزولی را به ثبت رساند اما تداوم نوسانات هزینه حملونقل و غیرقابل پیشبینی بودن شرایط آن، همچنان ممکن است روندی صعودی را برای پریمیوم محصولات وارداتی، به ویژه در آمریکا در پی داشته باشد.
بررسیهای انجام شده نشان میدهد هزینه حمل بار کشتیهای کانتینربر اقیانوسپیما به میزان قابلتوجهی نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده برای آن در سال ۲۰۲۱ کاهش را تجربه کرده است. در همین راستا، متوسط هزینه حمل بار این کشتیها در مقیاس جهانی در ماه آوریل ۲۰۲۵، حدود ۷۵ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای آن در سال ۲۰۲۱ گزارش شده است.
شماری از تحلیلگران گزارش دادند اجرای قوانین سختگیرانه در بخش تولید مرتبط با محیط زیست از سوی برخی کشورها ممکن است هزینه حملونقل کالاها، به ویژه فلزات حیاتی مانند آلومینیوم را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.
در پایان میتوان به این موضوع اشاره کرد اگرچه صنعت آلومینیوم جهانی در حال حاضر با مشکلاتی به ویژه در بخش عرضه و هزینه حملونقل دست و پنجه نرم میکند اما در صورتی که سیاستگذاریهای درستی از سوی دولتهای جهان اتخاذ شود، میتوان شاهد رفع این مشکلات در آینده بود، در غیر این صورت و با در نظر گرفتن این موضوع که چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده این فلز سیاست کاهش ظرفیت تولید را در پیش گرفته، صنعت آلومینیوم جهانی ممکن است در آینده وارد یک وضعیت بحرانی سراسری شود.
انتهای پیام//
ثبت دیدگاه