جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت ×
محدودیت گاز، تولید آهن اسفنجی در فولاد مباركه را به صفر رساند
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
شناسه : 36944
مدیر ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه: مدیر ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه گفت: از ابتدای آذر ماه سال جاری، ظرفیت تولید روزانه 25 هزار تن آهن اسفنجی در این شرکت، به هشت هزار تن در روز کاهش ‌یافت و این رقم از روز 10 بهمن‌ ماه کاملا متوقف و به صفر رسیده است.
ارسال توسط : منبع : شرکت فولاد مبارکه اصفهان
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، داریوش رشیدی در خصوص نقش و اهمیت گاز در زنجیره فولاد، بیان کرد: در سال‌های اخیر با توجه ‌به نقش صنعت فولاد در توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌ یافته و یا در حال‌ توسعه، شاهدیم که همچنان سرمایه‌گذاری‌های زیادی بر اساس مزیت‌های نسبی موجود در کشورها در این صنعت انجام شده است. در زنجیره فولاد و مشخصا در تولید گندله و آهن اسفنجی، گاز به‌ عنوان ماده اولیه در فرایند احیای فولاد و تولید آهن اسفنجی نقش بی‌بدیلی دارد. در کشور ما نیز وجود منابع عظیم گازی مزیت نسبی بوده و تولید فولاد را توجیه‌پذیر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه بزرگ‌ترین ظرفیت تولید آهن اسفنجی کشور در شرکت فولاد مبارکه ایجاد شده است، عنوان کرد: متاسفانه به‌ دلیل محدودیت‌های تامین گاز مورد نیاز واحدهای احیا مستقیم این شرکت، تولید آهن اسفنجی در فولاد مبارکه هر سال با چالش‌های جدی‌تری مواجه می‌شود.

به گفته مدیر ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه، با اعمال محدودیت گاز ایجاد شده برای واحدهای احیا مستقیم فولاد مبارکه از ابتدای آذر ماه سال جاری، ظرفیت تولید روزانه ۲۵ هزار تن آهن اسفنجی در این شرکت، به هشت هزار تن در روز کاهش‌ یافته است و با توجه ‌به روند مصرف گاز کشور و اعمال محدودیت‌های شدیدتر که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده، تولید آهن اسفنجی در این شرکت از روز ۱۰ بهمن‌ ماه کاملا متوقف و به صفر رسیده است.

رشیدی خاطرنشان کرد: در پی اعمال این محدودیت‌ها که عملا امکان تولید آهن اسفنجی مورد نیاز واحد فولادسازی در شرکت را غیرممکن ساخته، متاسفانه احتمال وارد شدن خسارت‌های اقتصادی زیاد و همچنین تعطیلی کارخانه‌ها پایین‌دستی در شرایط ویژه و حساس فعلی کشور به وجود آمده است.

 وی تاکید کرد: محدودیت‌های مصرف گاز که سالیان زیادی است این صنعت را با چالش جدی مواجه کرده است، امروز به مشکل مزمن صنعت فولاد کشور مبدل شده و استفاده از ظرفیت‌های موجود را به‌ شدت کاهش داده است.

مدیر ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه درباره راهکارهای بهبود این شرایط، اظهار داشت: برای رفع این محدودیت‌ها باید چاره‌اندیشی اساسی کرد. به نظر می‌رسد با بهینه‌سازی فرایند مصارف خانگی، بهره‌وری در مصرف و همچنین سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های گازی کشور می‌توان گام‌های تاثیرگذاری برای حل این مشکل برداشت.

رشیدی تصریح کرد: اگرچه با توجه ‌به شرایط و پیش‌بینی‌های صورت‌ گرفته، تعمیرات اساسی واحدهای احیا مستقیم در زمان محدودیت‌های مصرف گاز انجام شده و آماده تولید با تمام ظرفیت هستیم اما طی این مدت، فرصت تولید حدود ۵۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را از دست‌ داده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم روند محدودیت‌ها، این مقدار تا پایان بهمن‌ ماه به ۷۰۰ هزار تن افزایش یابد که زیان ناشی از آن قابل‌ جبران نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری و مساعدت سازمان‌های ذی‌ربط، برای تامین پایدار گاز مورد نیاز خطوط تولید فولاد مبارکه، چاره‌اندیشی عاجلی انجام شود تا این شرکت که امروز دارنده بزرگ‌ترین مدول‌های احیا مستقیم دنیاست، دوباره بتواند با تولید حداکثری آهن اسفنجی، نه‌ تنها آهن اسفنجی مورد نیاز واحد فولادسازی خود را تامین کند بلکه برای ذی‌نفعان، رونق اقتصادی و آبادانی کشور منشاء اثر باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.