جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت ×
اکتشاف مواد معدنی در استان کردستان کلید خورد
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
شناسه : 27140
مدیر دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی، گفت: پس از اجرای موفق پروژه آزمایشی تحول اکتشافی و زمین‌شناسی در خراسان جنوبی، به عنوان اولین مقصد در سال 1401، اجرای پروژه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان را مد نظر قرار دادیم.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رضا جدیدی مدیر دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، ضمن اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی رهبری، اظهار داشت: حجم مالی پروژه اکتشاف مواد معدنی در استان کردستان، حدود ۲۸۰ میلیارد تومان از لحاظ ریالی است و کارشناسان و متخصصان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی برای این پروژه از ۱۵ اردیبهشت ماه طی هشت تا ۱۰ ماه، در پنج کمپ متمرکز شاهین‌دژ، تکاب، سنندج، سقز و قروه استان مستقر خواهند شد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۵۳ درصد کل استان کردستان تحت پوشش مطالعات اکتشافی قرار خواهد گرفت، افزود: این مساحت شامل ۹۰ درصد مناطق اولویت‌های اکتشافی استان است که حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان را در بر می‌گیرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، گفت: تهیه ۲۵ عنوان نقشه زمین‌شناسی، ۲۵ عنوان نقشه ژئوشیمی و ۲۵ عنوان نقشه زمین‌شناسی اقتصادی یا سیستماتیک برای این پهنه طراحی شده است.

تلاش برای رونق معادن استان کردستان

جدیدی با بیان اینکه در کردستان به جز تهیه سه نوع نقشه زمین‌شناسی، به انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در پهنه دیواندره نیز می‌پردازیم، بیان کرد: برداشت حدود ۲۵ هزار کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیک هوایی از هفته پایانی اردیبهشت ماه آغاز و در کم‌تر از سه ماه، این پروژه انجام خواهد شد. انتظار داریم اجرای پروژه ژئوفیزیک هوایی و انجام مطالعات اکتشافی و زمین‌شناسی، منجر به کشف ذخایر جدید معدنی، رونق سرمایه‌گذاری بخش معدن و تحرک بخش خصوصی در استان کردستان شود.

به گفته وی، پس از انجام پروژه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافی در کردستان، واگذاری‌هایی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سال آینده انجام می‌شود که امیدوار هستیم شاهد رونق بخش معدن، توسعه زیرساخت و عمران کشور در بخش زمین‌شناسی باشیم؛ به نحوی که نتایج آن، برای توسعه استان اثربخش باشد و منجر به اشتغال مولد و رونق معدن‌کاری استان کردستان شود.

شایان ذکر است که جدیدی در پایان ضمن اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، به اجرای پروژه تحول برای مناطق کم‌تر توسعه‌ یافته، خاطرنشان کرد: با توجه به پیشینه مطالعات زمین‌شناسی انجام شده و اولویت‌های کانه‌زائی فلزی و غیر فلزی این استان، مقرر شد کردستان به عنوان اولین استان پس از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه آزمایشی تحول اکتشافی خراسان جنوبی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.