پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024 ساعت ×
کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در صنعت نیکل اندونزی
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
شناسه : 36639
با اعلام موسسه «Fastmarkets»، سرعت سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های چینی در بخش نیکل اندونزی ممکن است در سال 2024 به دلیل روند نزولی قیمت‌ها، افت حاشیه سود و افزایش خطرات ژئوپلیتیکی کاهش یابد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، به نظر می‌رسد به دلیل کاهش سرعت بازیابی رشد اقتصادی به علت وجود برخی عوامل بازدارنده در سال ۲۰۲۴، حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در بخش نیکل اندونزی با روند نزولی همراه شود.

طی چند سال گذشته، شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین ذخایر نیکل شناخته شده در جهان در اندونزی هجوم آورده‌اند. لازم به ذکر است که نیکل، یک ماده اولیه حیاتی است که به وفور در بخش فولاد ضد زنگ نزن مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. اخیرا نیز این ماده اولیه رشد قابل‌توجهی را در صنعت خودروهای الکتریکی (EV) تجربه کرده است.

حدود ۱۰ سال گذشته شرکت‌های چینی فرصت‌ را جهت سرمایه‌گذاری در بخش چدن نیکل اندونزی غنیمت شمردند و حضور خود در این کشور را افزایش دادند.  یکی از معامله‌گران نیکل مستقر در شرق چین اظهار داشت: تمایل شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در بخش نیکل اندونزی در حال کاهش است؛ چراکه سرمایه‌گذاری در بخش نیکل به جهت استفاده در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر مشروط به نوسانات قیمت‌ها و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک، نیازمند منابع قابل‌توجه مالی بیشتری است.

در همین راستا، شاخص قیمت مبنای نیکل در بورس فلزات لندن، بدترین عملکرد را میان دیگر فلزات پایه در سال ۲۰۲۳ از خود به نمایش گذاشت و ۴۵ درصد از ارزش شاخص خود را از ابتدای سال مذکور از دست داد.

تعریف عبارت دولت‌ها و کشورهای متخاصم و دارای تضاد منافع با آمریکا (FEOC) که توسط دولت ایالات متحده آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۲۳ ارائه شد، نقش بسزایی در جلوگیری از واجد شرایط بودن شرکت‌های چینی برای دریافت اعتبار‌های مالیاتی مبتنی بر قانون کاهش تورم (IRA) ایفا می‌کند.

شرکت «Nanjing Hanrui Cobalt» در اطلاعیه‌ای در روز ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که پروژه لیچینگ اسید تحت فشار (HPAL) خود را که ظرفیت تولید ۶۰ هزار تن محتوای نیکل برای آن پیش‌بینی شده است، لغو می‌کند. این شرکت دلیل این اقدام را کاهش صرفه اقتصادی، کاهش حاشیه سود و شرایط نامناسب بازار عنوان کرد.

این شرکت اضافه کرد که تصمیم در رابطه با سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه در سال ۲۰۱۹ گرفته شد اما با توجه به رشد سریع ظرفیت تولید فلزات حیاتی به‌کاررفته در تولید باتری، بازار این صنعت به یک وضعیت مازاد در عرضه رسیده است و بر همین اساس راه‌اندازی این پروژه توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

در عین حال، چندین منبع آگاه به وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که ساخت پروژه نیکل کبالت شرکت «Huashan Huayou» با ظرفیت پیش‌بینی شده تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن نیکل نیز در حال حاضر متوقف شده است. قرار بر این بود که این پروژه در سال ۲۰۲۵ عملیاتی شود.

با این وجود، ادامه ساخت پروژه‌های مذکور همچنان محتمل است. یکی از تولیدکنندگان نیکل عنوان کرد: شرکت‌هایی که مشکل سرمایه در گردش دارند، ممکن است مجبور شوند برنامه‌های ساخت تاسیسات تولیدی نیکل خود را کنار بگذارند.

اندونزی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نیکل در جهان

لازم به ذکر است که اندونزی با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین ذخایر سنگ لاتریت نیکل جهان، در سال ۲۰۲۰ صادرات این سنگ معدنی را در راستای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و تقویت زنجیره‌های صنعتی ممنوع اعلام کرد.

از سوی دیگر، چین با کمبود مواد اولیه مواجه است اما از آنجایی که آخرین نسل فناوری لیچینگ اسید تحت فشار (HPAL) را در اختیار دارد، می‌تواند سنگ معدن نیکل با عیار پایین را به فلز نیکل برای تامین حجم تقاضای رو به رشد خودروهای الکتریکی تبدیل کند.

این موضوع باعث شد همکاری میان چین و اندونزی پس از اعمال محدودیت اعلام شده برای صادرات سنگ معدن نیکل افزایش پیدا کند. در همین راستا، سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های چینی در پالایشگاه‌ها و واحدهای ذوب نیکل اندونزی آغاز شد و این کشور را با مرکزیت صنعتی این فلز در جزایر سولاوسی و هالماهرا، به بزرگ‌ترین تولیدکننده نیکل در جهان تبدیل کرد.

بخشی از افزایش ظرفیت نیکل، به افزایش قیمت این فلز به دلیل پدیده فشار استقراض در سال ۲۰۲۲ در بورس فلزات لندن در زمانی که قیمت سولفات نیکل به علت کمبود حجم عرضه و افزایش بیش از حد تقاضا کاهش یافت، مرتبط است.

در آن زمان، مشارکت‌کنندگان بازار نیکل چین از باز بودن پنجره آربیتراژ دو محصول نیکل با فرآوری سولفات نیکل غیرقابل تحویل به فلز نیکل با خلوص بالاتر و عرضه آن در بورس آتی نهایت استفاده را بردند.

با این حال، ایجاد وضعیت مازاد عرضه سولفات نیکل بر ثبت قراردادهای با زمان تحویل بلندمدت تاثیر گذاشت و منجر به کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان در کل این صنعت شد.

در همین راستا، قیمت آتی نیکل در بورس آتی شانگهای حدود ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ یوان (۱۷,۶۴۸ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه ۴ ژانویه ۲۰۲۴ تعیین شد و نسبت به قیمت ۲۰۰ هزار یوان به ازای هر تن ثبت شده در حدود یک سال قبل از تاریخ مذکور کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط موسسه «Fastmarkets»، هزینه‌های تولید برای فرآوری سولفات نیکل به فلز نیکل حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۱۰ هزار یوان در هر تن برآورد شده است.

دولت‌ها و کشورهای متخاصم و دارای تضاد منافع با آمریکا (FEOC)

برخی منابع آگاه به وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که تعریف عبارت دولت‌ها و کشورهای متخاصم و دارای دارای تضاد منافع با آمریکا (FEOC) که در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ توسط دولت آمریکا ارائه شد، بیشتر تولیدکنندگان نیکل اندونزی را از واجد شرایط بودن برای دریافت اعتبارات مالیاتی مبتنی قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) محروم کرد. عبارت دولت‌ها و کشورهای متخاصم و دارای تضاد منافع با آمریکا (FEOC) شامل هر نهاد خارجی است که در مالکیت، کنترل یا تحت اختیار یا هدایت دولت یک کشور متخاصم و دارای تعارض با منافع آمریکا باشد.

از سال ۲۰۲۵ به بعد، شرکت‌هایی که بیش از ۲۵ درصد از مالکیت یا کنترل آن‌ها در اختیار شرکت‌ها و نهادهای دولتی در کشورهای دارای تضاد منافع با آمریکا باشند، واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکا نخواهند بود. در حال حاضر، مالکیت بیش از ۲۵ درصد از پروژه‌های بزرگ‌مقیاس نیکل در اندونزی در دستان شرکت‌های چینی است.

یکی از معامله‌گران باسابقه در بازار نیکل خاطزنشان کرد: شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در بخش نیکل اندونزی انجام داده‌اند؛ در حالی که هم‌اکنون حاشیه‌های سود این سرمایه‌گذاران با تهدیدات فزاینده‌ای مواجه شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.