پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024 ساعت ×
پیش‌بینی قیمت روی در سال ۲۰۲۴
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
شناسه : 36748
افزایش ظرفیت‌ تولید روی طی سال‌های گذشته در چین و اندونزی، به سرعت بازار این فلز را از وضعیت کسری عرضه، به بازاری با وضعیت مازاد عرضه نه تنها در چین بلکه در سراسر جهان تبدیل کرد.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، در ماه‌های پایانی ۲۰۲۳، بازار فلز روی وارد وضعیت مازاد عرضه شد و قیمت این فلز با ثبت میانگین دو هزار و ۶۵۸ دلار در هر تن، روند نزولی به خود گرفت. ثبت این قیمت به طور قابل‌توجهی با پیش‌بینی‌های اولیه ارائه شده تحلیلگران در بازار متفاوت بود. شرکت «BMI Research» با توجه به انتظار برای رشد متوسط حجم تقاضا در بازار روی، در ابتدا میانگین قیمت این فلز در سال ۲۰۲۳ را سه هزار دلار پیش‌بینی کرد اما در ادامه با اصلاح پیش‌بینی خود، قیمت روی را به دو هزار و ۵۵۰ دلار کاهش داد.

در ماه آوریل ۲۰۲۳، انجمن بین‌المللی مطالعه سرب و روی افزایش ۲٫۱ درصدی حجم تقاضای روی را برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرد که در ادامه این انجمن در ماه اکتبر همان سال، این عدد را به ۱٫۱ درصد کاهش داد. حتی این انجمن در پایان سال ۲۰۲۳، کاهش ۰٫۴ درصدی حجم تقاضا برای روی را برای سال مذکور برآورد کرد.

دلیل عمده این حجم از کاهش تقاضا، به وضعیت اقتصادی چین مربوط می‌شد که ۶۰ درصد از حجم تقاضای جهانی برای روی را به خود اختصاص داده است. باید توجه داشت که اقتصاد چین از زمان پایان محدودیت‌های وضع شده برای شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۲۲ در حال بازیابی است. علاوه‌براین، افزایش حجم عرضه روی تصفیه شده به دلیل کاهش قیمت انرژی در اروپا، منجر به ایجاد وضعیت مازاد عرضه این فلز در این قاره شد.

قیمت روی در سال ۲۰۲۴ چگونه تغییر خواهد کرد؟

با توجه به کاهش سرعت فعالیت‌های اقتصادی جهانی، پیش‌بینی می‌شود روند نزولی قیمت فلزات پایه تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد. این موضوع به خصوص برای فلز روی که انتظار می‌رود روند کاهش حجم تقاضا و وضعیت مازاد عرضه آن در سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد، بیشتر به چشم می‌آید.

بانک جهانی کاهش ۴ درصدی قیمت روی برای سال ۲۰۲۴ و به دنبال آن افزایش ۴ درصدی قیمت این فلز را در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی کرده است. علاوه‌براین، شرکت «Fitch Ratings» با ارائه گزارشی در روز ۱۱ دسامبر ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرد که قیمت روی در سال ۲۰۲۴، به حدود دو هزار و ۵۰۰ دلار کاهش خواهد یافت.

لازم به ذکر است که طبق ارزیابی‌های انجام شده، وضعیت تولید روی در سال ۲۰۲۳ نسبتا ثابت بود. انجمن بین‌المللی مطالعه سرب و روی در ماه اکتبر ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرد که مقدار تولید جهانی این فلز در سال ۲۰۲۴ با ۳٫۹ درصد افزایش، به ۱۲ میلیون و ۹۱۰ هزار تن خواهد رسید.

در سمت تقاضا، انتظار می‌رود عوامل متعددی که بر قیمت روی در سال ۲۰۲۳ تاثیرگذار بودند، همچنان تاثیرگذاری خود را در سال ۲۰۲۴ بر قیمت این فلز حفظ کنند. برخی از این عوامل شامل کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی به ویژه در آمریکای شمالی و اروپا است؛ جایی که افزایش نرخ‌های بهره بانکی، میزان سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات و پروژه‌های سرمایه‌ای را کاهش داده که این مسئله خود عاملی برای کاهش میزان استفاده از فلزات پایه است.

علاوه‌براین، سرعت رشد بازیابی ضعیف بخش‌های املاک و مستغلات و تولید پس از پایان محدودیت ‌های وضع شده کرونا در چین، حجم تقاضا برای روی را کاهش داده است. پیش‌بینی می‌شود که تاثیر بسته اقدامات حمایتی ارائه شده از سوی دولت چین در پایان سال ۲۰۲۳، در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به طور کامل تحقق پیدا کند.

هلن اوکلری، تحلیلگر ارشد فلزات پایه در موسسه «CRU»، اظهار داشت: به دلیل رکود در صنعت املاک و مستغلات و چشم‌انداز تیره وضعیت رشد اقتصادی چین، پیش‌بینی می‌شود که نرخ بهره در آمریکا و اروپا در سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت.

با این حال، اگرچه بازار روی تصفیه شده با وضعیت مازاد عرضه مواجه است اما احتمال می‌رود کمبود کنسانتره روی، موجب افزایش اندک قیمت روی در سال ۲۰۲۴ شود.

کاهش قیمت روی همراه با روند نزولی حجم تقاضا برای این فلز ممکن است برخی از تولیدکنندگان را وادار کند که در سال ۲۰۲۴، به کاهش ظرفیت تولید خود ادامه دهند و یا حتی فرایند تولید خود را به طور موقت متوقف کنند. این مسئله خود عاملی برای افزایش قیمت روی در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. در همین راستا، در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت «Almina-Minas do Alentejo» اعلام کرد که فعالیت در معدن «Aljustrel» واقع در جنوب پرتغال را تا اواسط سال ۲۰۲۵ متوقف خواهد کرد. همچنین شرکت «Nyrstar»، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت «Trafigura»، در پایان ماه نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که دو معدن روی تحت مدیریت خود واقع در ایالت تنسی آمریکا را موقتا تعطیل می‌کند.

شایان ذکر است که گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در بلندمدت، حجم تقاضا برای روی را افزایش خواهد داد. از این فلز به عنوان روکش در پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی استفاده می‌شود. علاوه‌براین، انتظار می‌رود با افزایش استفاده از باتری‌های غیرلیتیومی مانند باتری‌های هوا روی و افزایش تقاضا برای روی از سوی صنعت خودروهای الکتریکی، میزان مصرف این فلز با افزایش قابل‌توجهی همراه شود.

به غیر از خودروهای الکتریکی، از فلز روی به طور گسترده در صنعت خودروسازی برای تولید روکش‌های زنگ‌نزن و فولاد گالوانیزه استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد میزان فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا کند و به سطح قبل از آغاز همه‌گیری کرونا یعنی ۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد. در عین حال، انتظار می‌رود که تولید خودرو در سال ۲۰۲۴ با ثبت یک روند نزولی، به ۸۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو افزایش یابد

به طور خلاصه، در صورت تداوم وضعیت مازاد عرضه، انتظار می‌رود قیمت روی در سال ۲۰۲۴ نسبتا ثابت باقی بماند. گفتنی است بازیابی روند رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴، همچنان با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود. به علاوه، اگرچه بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکای شمالی در تلاش هستند تا نرخ بهره را به ۲ درصد کاهش دهند اما افزایش نرخ‌ بهره بانکی فعلی، همچنان تاثیر خود را بر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش املاک و مستغلات در صنایع مختلف از جمله فلزات و معادن حفظ خواهد کرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.