جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت ×
ضرورت نوسازی مناسب ناوگان معدنی
۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
شناسه : 30731
محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران گفت: اگر نوسازی ناوگان معدنی طی سالیان گذشته به صورت منظم انجام می‌شد، امروز با مشکلی در این حوزه مواجه نبودیم.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران مطرح کرد: خانه معدن ایران، مدافع ساخت محصولات و ماشین‌آلات داخلی است و معتقد هستیم در صورتی که بتوانیم تامین‌ کننده بخشی از نیازها باشیم، مشکلات کمتر خواهد شد. در حال حاضر باید بتوانیم تا حد امکان در زمینه بهبود کمی و کیفی تولید داخلی فعالیت کنیم تا نیاز به واردات را به حداقل برسانیم. زمانی که نمی‌توانیم تامین‌ کننده نیاز صنعت معدن‌کاری کشور باشیم، باید از طریق آسان‌ترین روش‌های ممکن نسبت به تامین نیازها اقدام کنیم.

بهرامن تصریح کرد: معاونت معدنی وزارت صمت، مسیر خوبی را در این راستا تعریف کرده است. مسیری که هم تولید داخلی را به معنای واقعی مدیریت می‌کند و هم درخصوص چگونگی تامین سایر ماشین‌آلاتی که امکان ساخت آن‌ها در داخل وجود ندارد، برنامه‌ریزی می‌کند. این مسیر در قالب طرحی جامع دیده شده و قابل تقدیر است.

وی ادامه‌ داد: اگر نتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تامین ماشین‌آلات در بخش معدن اقدام کنیم، در بخش‌های اکتشافات و استخراج به‌ ویژه در معادن بزرگ با چالش مواجه خواهیم شد و نمی‌توانیم مواد‌اولیه مورد نیاز را مطابق با سند چشم‌انداز تامین کنیم.

این فعال بخش معدن تاکید کرد: کشور نیازمند حداقل دو میلیون مترمکعب اکتشافات است که ماشین‌آلات ما برای تحقق این مهم پاسخگو نیستند و امکان اکتشافات عمقی با این دستگاه‌ها فراهم نیست. امروزه مرحله بهره‌برداری از معادن بر اساس طرحی انجام می‌شود که ماشین‌آلات در آن تعریف می‌شوند اما متاسفانه در کشور، قادر به تعریف چنین طرح‌هایی نیستیم.

وی اذعان کرد: یکی از راهکارها در این زمینه، تامین مالی کافی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدن از سوی ایمیدرو در راستای حمایت از ساخت داخل است تا بتواند به پیش‌خرید تولید بپردازد و از طریق سازمان‌های مردم‌‌نهاد، آن‌ها را در اختیار فعالان معدنی قرار دهد. همچنین تولیدکنندگان داخلی نیز باید بر اساس استانداردهای روز در کیفیت تولید خود اقدام کنند.

رئیس خانه معدن ایران با تاکید بر مشخص بودن ساختار زمین‌شناسی کشور و ظرفیت‌های موجود در این زمینه، بیان کرد: با توجه به سیاست دولت بر افزایش صادرات غیر‌نفتی، بزرگ‌ترین پرچمدار این عرصه صنایع معدنی هستند. بر همین اساس، نگاه ما به توسعه این بخش باید از ابتدای خط باشد. یعنی اینکه بتوانیم ماشین‌آلات مورد نیاز برای اکتشافات و بهره‌برداری را تامین کنیم.

بهرامن مطرح کرد:‌ امروز متولی بخش معدن، امکانات و ماشین‌آلات مورد نیاز توسعه آینده بخش معدن را به صورت کارشناسانه مشخص کرده است و ما باید خود را همگام با این برنامه توسعه‌ای تطبیق دهیم.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌ جمهور در استان مرکزی در جریان بازدید از شرکت‌های بزرگ این استان، تصریح کرد: تاکید رئیس جمهور محترم بر حمایت از ساخت داخل است و اولویت مصرف‌کنندگان نیز استفاده از ماشین‌آلات داخلی است اما کمیت و کیفیت این دستگاه‌ها نیز مهم هستند. این فعال بخش معدن مطرح کرد:‌ در همین راستا، نباید با اطلاعات نادرست برای فعالان معدنی دغدغه ایجاد کنیم و یا عرصه را برای فعالیت واسطه‌ها فراهم سازیم که در نهایت به التهاب قیمت‌ها خواهد انجامید.

بهرامن اظهار کرد: آخرین‌بار، پیش‌نویس چگونگی عرضه ماشین‌آلات معدنی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از قیمت این ماشین‌آلات در بازار کاست و قیمت‌های کاذب آن‌ها را شکست. این مسئله اهمیت سیاست‌های درست متولی بخش معدن و اطلاع‌رسانی درست را نشان می‌دهد.

وی، شرکت هپکو را دارای تجربه بزرگی در زمینه ماشین‌آلات معدنی دانست که زمانی بیل مکانیکی‌های زیر ۴۰۰ تن، بلدوزر با ظرفیت ۱۵۵تن، لودر با ظرفیت ۴۷۰ تن، گرید‌های مورد نیاز بخش و دامتراک‌های تا ۶۰ تن را تامین و مونتاژ می‌کرد اما در دوره‌ای از چرخه تولید خارج شد؛ به‌ طوری که طی دو سال گذشته، با کمبود شدید بولدوزر در کشور مواجه بودیم و این تجهیزات با دو برابر قیمت واقعی در بازار عرضه می‌شد.

رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد:‌ امروز باید ضمن مراقبت و حمایت از تولید داخل، از سایر مصرف‌‌کنندگانی که مجبور به واردات ماشین‌آلات هستند نیز حمایت کنیم. بهرامن در پایان یادآور شد: در حال حاضر قیمت ماشین‌آلاتی مانند بیل مکانیکی در بازار کاذب است و معتقد هستیم واردات آن‌ها بین ۲۵ تا ۴۰ درصد از قیمت‌های فعلی خواهد کاست.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.