جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت ×
حبس بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های معدنی توسط شرکت‌های دولتی
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
شناسه : 24164
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن و بزرگداشت هفته صنایع کوچک در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد، گفت: بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های معدنی کشور در اختیار شرکت‌های دولتی است که این شرکت‌ها متاسفانه تاکنون اجازه فعالیت را صادر نکرده‌اند.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن و بزرگداشت هفته صنایع کوچک در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان ضمن تبریک دهه فجر، اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های مهم استان کرمان بخش معادن و صنایع مرتبط با آن است. در همین راستا اگرچه با چیزی که در شاخص‌های هدف‌گذاری کشور بیان شده این بخش به رتبه متوسطی رسیده است، اما می‌توانیم گام‌های بلندتری در این مسیر برداریم.

وی افزود: در زمان ورود به مجلس کاملا مشهود بود که علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی یک کیلوگرم فولاد هم درکرمان تولید نمی‌شد، اما امروزه این استان قطب تولید فولاد کشور شده است. همه این اقدامات نشان‌دهنده آن است که نسبت به ظرفیت‌های‌ کشور عملکرد پایینی داریم؛ در حالت کلی تنها ۱۰ درصد از معادن کشور فعال هستند و ۹۰ درصد ظرفیت معدنی غیرفعال است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: ۱۰ سال پیش عملیات پهنه‌بندی انجام شد که باید حداکثر دو سال بعد نتیجه می‌داد، اما این اتفاق نیفتاد و اطلاعات بر اساس عملیات ژئوفیزیک نشان دهنده این است که این کار عملیاتی نشد. لذا بخش معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بیاید برای این قسمت‌های غیرفعال فکری بکند؛ چه اشکالی دارد این پهنه‌بندی‌ها ابطال شود و مردم پای کار بیایند؟

پورابراهیمی ضمن درخواست اصلاح برخی مواد قانونی مانند ماده ۲۶ قانون معادن، بیان کرد: چالش دیگر استان‌های معدنی مانند استان کرمان دستورالعمل‌هایی است که دولت در ذیل قانون می‌نویسد، اما با اصل قانون هم‌خوانی ندارد. بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های معدنی کشور در اختیار شرکت‌های دولتی است که این شرکت‌ها متاسفانه تاکنون اجازه فعالیت را صادر نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای حرکت رو به جلو، راهکارهای شناسایی وجود دارد، ادامه داد: اگر بخواهیم برای کارهای بزرگ تصمیم بگیریم کشور آمادگی آن را دارد؛ چراکه هم ظرفیت‌ها وجود دارد و هم جوانان با اراده پای این کار خواهند آمد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان کرمان علی‌رغم همه مشکلات با قدرت مسیر استحکام را به جلو حرکت می‌کند، اذعان داشت: یک سند کامل و جامعی از آمایش سرزمینی استان کرمان وجود دارد که ظرفیت مجلس، کمیسیون اقتصادی مجلس و تخصص ما در اختیار شما است.

پورابراهیمی عنوان کرد: امروزه فضای مثبتی میان رویکرد تعاملی مجلس و دولت شکل گرفته است، بنابراین مسیر حرکت در حال متفاوت‌شدن با قبل است. لذا توسعه فعالیت‌های صنعتی و معدنی، اشتغال، تولید و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در استان کرمان اولویت ما است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته علی‌رغم تمام سختی‌های تحریم‌ها، فقط در مرکز استان کرمان پنجاه هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری در استان عملیاتی شد که از جمله آن‌ها می‌توان به آغاز تولید الکترود گرافیتی که نیاز صنعت فولاد است، اما تاکنون مافیای واردات اجازه سرمایه‌گذاری در آن را نمی‌داد، اشاره کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.