پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024 ساعت ×
تاثیر کاهش تقاضا بر بازار جهانی فلزات غیرآهنی
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
شناسه : 36813
تا زمانی که حجم تقاضا برای فلزات غیرآهنی به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا نکند و تمرکز بازار بر وضعیت مازاد عرضه پیش‌بینی‌ شده برای این فلزات کاهش نیابد، بعید است که روند افزایش قیمت ناشی از روند نزولی مقدار تولید این فلزات ادامه پیدا کند.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، شرکت «Nyrstar» در روز ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۴ اعلام کرد که به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی، فعالیت در واحد ذوب خود در شهر بودن هلند را متوقف می‌کند. پس از اعلام این خبر، قیمت روی در بورس فلزات لندن (LME) در روز مذکور، به دو هزار و ۶۱۵ دلار در هر تن رسید که بالاترین رقم نسبت به قیمت تعیین شده برای این فلز در ابتدای هفته دوم ماه ژانویه ۲۰۲۴ بود. از این تاریخ به بعد قیمت این فلز با کاهش ۶ درصدی، به حدود دو هزار و ۴۵۰ دلار در هر تن رسید.

جی تاتوم، مدیر پورتفولیو در شرکت «Valent Asset Management» تنها راه منطقی برای افزایش قیمت روی را افزایش تقاضا برای این فلز اعلام کرد و افزود: راه حل کاهش حجم تقاضا برای روی، افزایش قیمت این فلز نیست.

در همین خصوص، یکی از ابزارهای مهم برای ارزیابی روند تقاضای روی و سایر فلزات پایه، شاخص مدیران خرید در بخش تولید در سراسر جهان است که در اکثر ماه‌های سال ۲۰۲۳، روندی نزولی را به ثبات رساند و نشان از کاهش فعالیت‌های تولیدی داشت.

این مسئله بدان معناست که روند تقاضا با سرعت کمتری نسبت به روند عرضه رشد می‌کند. این موضوع به‌ ویژه برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ چین پس از اعلام لغو محدودیت‌های وضع شده مربوط به شیوع ویروس کرونا در پایان سال ۲۰۲۲ که در آن میزان مصرف کالاها نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت افزایش یابد، بیشتر به چشم می‌آید.

تحلیلگران بانک «HSBC» طی یادداشتی اعلام کردند که انتظار می‌رفت حجم تقاضا برای روی در اروپا طی سال ۲۰۲۳ به دلیل عملکرد ضعیف بخش تولید و بخش ساخت‌و‌ساز، حدود ۴ درصد کاهش یابد. این افراد در ادامه افزودند که پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضا برای این فلز در آمریکای شمالی، رشد ناچیزی را طی سال جاری میلادی تجربه کند.

همچنین عملکرد ضعیف بخش املاک در چین، منجر به کاهش تقاضا برای روی شده که این مسئله تا حد زیادی با افزایش حجم تقاضا برای این فلز در بخش‌هایی غیر از بخش املاک و مستغلات جبران شده است.

بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران بانک «HSBC»، حجم تقاضا برای فلز روی در چین طی سال ۲۰۲۴، حدود ۲٫۹ درصد رشد را تجربه می‌کند؛ این در حالی است که آن‌ها رشد ۲٫۳ درصدی را برای این فلز در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بودند. همچنین این تحلیگران مازاد عرضه ۱۱۱ هزار تنی را برای فلز روی در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بودند اما رقم پیش‌بینی مازاد عرضه روی در سال ۲۰۲۴ از سوی این تحلیلگران، حدود ۸۹ هزار تن اعلام شده است. علاوه‌براین، حجم عرضه روی در سطح جهانی حدود ۱۴ میلیون تن برای سال ۲۰۲۴ برآورد شده است.

از سوی دیگر، عدم نگرانی معامله‌گران بورس فلزات لندن در مورد عرضه روی را می‌توان در ارائه تخفیف نقدی قراردادهای سه‌ ماهه این فلز در اکثر ۹ ماه گذشته مشاهده کرد. رقم این تخفیف در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، به بالای ۳۰ دلار در هر تن رسید که بالاترین حد از ماه دسامبر ۲۰۲۰ محسوب می‌شد.

گفتنی است انبارهای روی بورس فلزات لندن با وضعیت مازاد عرضه روبه‌رو شده‌اند. بر همین اساس، حجم ذخایر روی این انبارها از ماه نوامبر ۲۰۲۳ با رشد ۲۰۰ درصدی، به حدود ۱۹۹ هزار و ۱۲۵ تن افزایش یافته است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.