سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 17 September , 2024 ساعت ×
نگاهی به رکوردهای پی‌‎درپی «کنور» در حوزه تولید و فروش محصولات
۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
شناسه : 37341
در حالی که تامین پایدار مواد اولیه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در زنجیره فولاد کشور برشمرده می‌شود، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در مسیر رشد تولید محصولات معدنی و توسعه متوازن زنجیره در غرب کشور حرکت می‌کند. این شرکت در ماه آغازین سال ۱۴۰۳ موفق شد رکوردهای ماهیانه جدیدی را در استخراج سنگ‌آهن و تولید کنسانتره و گندله به ثبت برساند و در دومین ماه از سال جاری نیز رکوردهای ماه پیش را جابه‌جا کند. تولید سنگ‌‎آهن دانه‌بندی، کنسانتره و گندله این شرکت در اردیبهشت‌ ماه سال جاری به ترتیب به ۲۸۳ هزار و ۳۸۳ تن، ۱۴۵ هزار و ۸۲۹ تن و ۵۶ هزار و ۶۴۷ تن رسید. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات، ارتقای سطح دانش و مهارت منابع انسانی، هماهنگی میان بخش‌های مختلف کارخانه‌ها و… توانسته است در مسیر رشد تولید و فروش محصولات گام بردارد و با رسیدن به سطح جدیدی از پویایی، بهار رکوردها و دستاوردها را رقم بزند.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، تامین مواد اولیه، یکی از مهم‌ترین موضوعات حائز اهمیت و چالش‌های مهم فعالان و نقش‌آفرینان زنجیره فولاد کشور به شمار می‌آید که این مهم، اهمیت و جایگاه استراتژیک بخش بالادست یعنی اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن در کشور را پررنگ‌تر می‌سازد. به بیان دیگر، به جرات می‌توان گفت پیش‌نیاز و لازمه فعالیت و توسعه صنعت فولاد در ایران، رشد بخش بالادست این زنجیره و توسعه اکتشافات و فعالیت‌های معدنکاری در حوزه سنگ‌آهن است.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور «کنور»، یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان سنگ‌آهن در کشور قلمداد می‌شود که رسالت این شرکت انجام عملیات اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ‌آهن در محدوده‌های معدنی غرب کشور است. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در چند سال اخیر، برنامه‌ها و راهبردهای هدفمندی را در زمینه توسعه ظرفیت‌ها و ارتقای عملکرد تولید دنبال کرده است که این روند نقش این شرکت را در توسعه زنجیره فولاد به ویژه در غرب کشور پررنگ‌تر و برجسته‌تر می‌کند. ثبت نتایج و دستاوردهای درخشان در حوزه استخراج و معدنکاری و تولید و فروش محصولات معدنی، همگی مهر تاییدی بر این ادعا هستند. ثبت رکوردهای پیاپی تولید و فروش در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، حکایت از حرکت «کنور» روی مسیر تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم دارد؛ به طوری که می‌توان انتظار داشت با تداوم این روند، شرکت صبانور تا پایان سال به نتایج سالیانه درخشانی در بهبود شاخص‌های عملکردی خود دست یابد.

«کنور» روی ریل رکوردزنی

در چند سال اخیر توسعه فعالیت‌های اکتشافی، وجود ذخایر قابل توجه سنگ‌آهن را در استان‌های همدان و کردستان به اثبات رسانده و این مسئله، ضرورت بهره‌برداری از اندیس‌های معدنی را در مناطق غربی کشور دوچندان ساخته است. در این میان، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به عنوان یکی از بازوهای اجرایی هلدینگ سرمایه‌‎گذاری توسعه معادن و فلزات، با استفاده بهینه از منابع و امکانات در دسترس، سیاست‌گذاری هدفمند و تدوین راهبردهای سازنده توانسته است به یکی از بازیگران اصلی توسعه اکتشافات و معدنکاری در غرب کشور تبدیل شود و میزان ذخایر قطعی سنگ‌آهن را به طور قابل‌‎توجهی افزایش دهد. توسعه متوازن زنجیره ارزش، سرفصل اهداف و برنامه‎‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد. این مسئله موجب شده است تا هم‌زمان با پیشبرد اهداف استخراج و معدنکاری، اهداف و برنامه‌های رشد تولید در واحدهای تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن نیز محقق شوند.

دیدگاه فراگیر شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور موجب شده است تا نتایج درخشان متعددی در زمینه تولید فرآورده‌های سنگ‌آهن این شرکت طی ماه‌های اخیر به ثبت برسد. ارزیابی عملکرد تولید این شرکت در اردیبهشت ماه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال‌های گذشته، خود مهر تاییدی بر این مدعا است. استخراج ۳۹۵ هزار و ۶۰۲ تن سنگ‌آهن در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، یکی از مهم‌ترین رکوردهای این شرکت تلقی می‌شود که نسبت به رکورد قبلی در اردیبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۱، میزان ۶ درصد رشد را تجربه کرده است. به این ترتیب تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی این شرکت نیز در حالی در اردیبهشت ماه سال جاری از مرز ۲۸۳ هزار و ۳۸۳ تن فراتر رفت که رکورد قبلی متعلق به سال ۱۴۰۱ و برابر با ۲۳۲ هزار و ۳۹۴ تن بود. به موازات افزایش استخراج سنگ‌آهن توسط شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، برنامه‌ریزی برای ارتقای تولید هم‌زمان با افزایش سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله انجام شد و به این ترتیب رکوردهای جدیدی نیز برای تولید این دو محصول به ثبت رسید.

مقایسه آمار تولید اردیبهشت‌ ماه کنسانتره سنگ‌آهن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال جاری و سال ۱۴۰۰ (رکوردهای پیشین در این ماه) رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. به شکلی که در اردیبهشت ماه سال جاری، بالغ بر ۱۴۵ هزار و ۸۲۹ تن کنسانتره در این شرکت تولید شد. باید یادآور شد که رکورد روزانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن «کنور» در واحد تولید کنسانتره شهرک در ماه گذشته دو بار جابه‌جا شد. اولین رکورد تولید این مجموعه در روز ۲۹ اردیبهشت‌ ماه سال جاری و با تولید سه هزار و ۳۲۲ تن رقم خورد و در روز ۳۰ اردیبهشت‌ ماه این عدد به سه هزار و ۳۲۵ تن ارتقا یافت.

گفتنی است واحد گندله‌سازی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز از این مسیر رو به رشد بی‌نصیب نماند. در اردیبهشت ماه سال جاری، رکورد تولید گندله شرکت معدنی و صنعتی صبانور به ۵۶ هزار و ۶۴۷ تن رسید؛ در حالی که رکورد قبلی این شرکت در همین ماه برابر با ۵۲ هزار و ۵۲۷ تن و در سال ۱۴۰۱ ثبت شده بود.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در حالی توانست رکوردهای جدیدی را در معدنکاری و تولید کنسانتره و گندله رقم بزند که در فروردین ماه نیز توانسته بود رکوردهای قبلی مربوط به نخستین ماه سال را جابه‌جا کند. در فروردین ماه سال جاری، استخراج سنگ‌‎آهن این شرکت برابر با ۲۸۶ هزار و ۱۲۷ تن و تولید گندله این مجموعه نیز برابر با ۵۳ هزار و ۶۵۳ تن بود. مقایسه آمار تولید محصولات «کنور» در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳، رشد چشمگیری را نشان می‌دهد که این مسئله با نگاهی عمیق‌تر حرکت پرشتاب این شرکت را در مسیر رشد و توسعه متوازن زنجیره به تصویر می‌کشد.

نقطه عطف ارتقای عملکرد صبانور

مسیر رکوردشکنی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال ۱۴۰۳ را می‌توان ادامه‌ای از روند رو به‌ رشد این شرکت در سال گذشته تلقی کرد. در واقع سال ۱۴۰۲ را می‌توان نقطه عطفی برای بهبود و ارتقای عملکرد سالانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور دانست؛ سالی که رکورد سالانه تولید سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله هم‌زمان شکسته شد. تولید سنگ‌آهن این مجموعه در پایان سال گذشته با عبور از رکورد قبلی (سه میلیون و ۵۲۴ هزار تن)، به سه میلیون و ۸۵۷ هزار تن رسید. به این ترتیب تولید کنسانتره نیز با ثبت یک رکورد جدید به یک میلیون و ۴۶۹ هزار افزایش یافت؛ در حالی که رکورد قبلی این شرکت یک میلیون و  ۴۳۵ هزار تن بود.

از دیگر دستاوردهای شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال ۱۴۰۲ می‌توان به ثبت رکوردهای روزانه تولید طی ماه‌های آذر و دی اشاره کرد. تولید کنسانتره در روز دوم آذر ما،ه به رکورد سه هزار و ۳۰۲ تن و سپس در روز ۱۴ آذر ماه، به سه هزار و ۳۰۶ تن رسید. با توجه به راهبردها و برنامه‌ریزی صبانور برای ارتقای سطح بهره‌وری در همه حوزه‌ها، رکورد تولید این محصول طی روزهای هشتم و نهم دی‌ ماه سال گذشته نیز با جابه‌جایی رکوردهای قبلی، به ترتیب به سه هزار و ۳۱۸ و سه هزار و ۳۲۰ تن رسید. استراتژی‌های هدفمند و فراگیر شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به سبب هماهنگی میان بخش‌های مختلف، موجب شده است تا این شرکت نه‌ تنها در حوزه تولید بلکه در فروش نیز به دستاوردهای درخور توجهی دست یابد. آمار وزنی فروش ماهانه کنسانتره این شرکت با ثبت رکورد جدید در اردیبهشت‌ ماه سال جاری، به ۱۴۳ هزار و ۶۷۵ تن رسید. این در حالی است که رکورد قبلی در همین ماه برابر با ۱۱۰ هزار و ۸۸۸ تن و در سال ۱۴۰۲ ثبت شده است.

چنانچه اشاره شد، آماده‌به‌کاری ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی و صنعتی به عنوان یک فاکتور مهم در تحقق برنامه‌های تولید همواره مورد توجه شرکت توسعه معدنی صنعتی صبانور بوده است. با این حال باید یادآور شد که پیشرفت در واحدهای تولید بدون به‌کارگیری اپراتورها و نیروی انسانی آموزش‌ دیده و همت و تلاش آن‌ها امکان‌پذیر نیست. بنابراین برنامه‌ریزی برای بهبود و ارتقای سطح دانش و مهارت سرمایه‌های انسانی، یکی از ابعاد مهم فعالیت شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور را تشکیل می‌دهد. در واقع رشد تولید و افزایش درآمدهای عملیاتی «کنور» در ماه‌ها و سال‌های اخیر نیز در گروی همین مسئله بوده است؛ رکوردهایی که پویایی و پایبندی کنور را به توسعه متوازن در زنجیره فولاد کشور نشان می‌دهد. به این ترتیب می‌توان اذعان داشت که قطار رکوردشکنی‌های شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور پرشتاب روی ریل پیشرفت حرکت می‌کند و این مسئله موجب شده است تا این شرکت لقب طلایه‌دار رشد تولید در عرصه معدن و صنعت را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.